2.4.2014

Kulttuurishokki

Heipähei!

Kello on kohta 21 ja mulla on huomenna vapaapäivä, niin ei hirveesti huvittais mennä nukkumaan. Eikä yllättäen edes väsytä. Hengaan olohuoneessa _yksin_. Mistään ei kuulu mitään ääniä, vaikka täällä asuu siis n. 10 ihmistä tällä hetkellä. Mutta 3 poikaa on töissä, yks poika asuu mökissä ulkona ja 2 tyttöö on omissa huoneissaan hyvin hiljaa. En ois uskonu, et näin monen ihmsen kans voi olla hiljasta! En ihan oo tottunu tällaseen; Ikaalinen-kodissakin oli aina jonkinlaista melua.

Mä poden tällä hetkellä pientä kulttuurishokkia. Nää ekat 3 päivää on ollu henkisesti tosi raskaita. Kahden ekan päivän matkustamiset yhteensä oli 22h. Eli melkein vuorokauden istuin autossa tai lentokoneessa tai ylipäätään odotin jotain. Nyt vasta ekaa kertaa pääsee sillain kunnolla rauhottuun. Samoin toi jatkuva englannin käyttäminen ja islannin kuuleminen vie voimia. En oo tottunu, että kaikkee kuulemaa ei ymmärrä ja englantia käyttäessä aivojen pitää ensin kääntää sanat suomeks, ennen ku voi vastata mitään. Hirvee väsymys on ollut myös.

Käytiin tänään tuolla kaupungissa Höfnissä vähän shoppailemassa nopeesti mulle ruokaa ja puhelimeen uus SIM kortti. Tähän reissuun tais mennä 5,5h. Matkoihin meni yhteensä 2h. Käytettiin monta tuntia johonkin järjettömään palloilemiseen siel kaupungilla (oikeestihan Höfn on aika pieni paikka, 1600 asukasta). Me käytiin samoissa kaupoissa pariin kertaan, käytiin syömässä, ajettiin takasi aiemmin käymämme kaupan naapuriin ja kierrettiin sukulaisten työpaikalla kahvilla... Tehokkaan suomalaistytön mielestä tollanen pyöriminen oli ihan turhaa ja järjetöntä. Ihan totta, musta oli jotenki tosi vaikee ymmärtää, että matkaa ei voi suunnitella edestakasin ja hoitaa asiat kerralla loppuun.

Mulle on myös yritetty opettaa jonkinverran islantia. Mun mielestä islanti on tosi hankala kieli! Mä en vaan muista yhtäkään fraasia, mun aivot vaan ei jotenki vastaanota tietoo et esim. kirjainyhdistelmä kjúklingur on sana. Mä en muista yhtäkään noista, mitä mulle on opetettu ja ei hirveesti auta, vaikka ne kirjottais ylös, sanojen ääntäminenkin on tosi hankalaa :/

Hyvää huomenta : Góðan daginn
Kuinka voit? : Hvernig ert þú ?
Hyvin, entä sinä? : Fint og þú ? 
Hyvää yötä : Góða nótt  

Ei tossa edes ole montaa opeteltavaa sanaa, mut silti vaan en muista noitaaaaa!!!!! No ehkä mä puolessa vuodessa opin edes noi. 

2 kommenttia:

  1. Kovin tuntuu siltä, että olet ihan normaali tyttö :D. Tässä vaiheessa pitääkin väsytää ja vieraiden kielten ympäröimänä aivot kans väsyy ja turtuu - ei voi oppia heti uusia sanoja.

    Onpas se Höfn pieni paikka - et todellakaan voi eksyä sillä pahasti, vaikka lähtisit yksistäs autolla sinne. Mutta hauskinta varmaanon lähteä porukalla.

    Missä kävitte syömässä - kun kerran mäkkäriä ei oo tarjolla?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jonkinlaisessa pienessä ravintolassa käytiin. Ja porukalla ei tarvis kaikkia bensoja maksaa ite sillain :)

      Poista