24.5.2011

i still keep speaking english..

hyvää päivää taas täältä kaalimaasta!! meillä oli taas vaihteeks international... ööh.... kansainvälistä! toimintaa tässä viikolla, kun meille saapui comenius projektin kautta eleonora tyttönen italiasta :)

part one.

comenius projekti alkoin tämän lukuvuoden aikana. siihen liittyi 4 maata: suomi, itävalta, saksa ja italia. jokaiseen maahan tehtiin vierailut vuoden mittaan. valitettavasti itse en päässyt millekkään näistä. olin itse asiassa vain tämmönen koska nyt tulee niin paljon ihmisiä suomeen tarvitaan lisää majottajia ja tottakai olin ihan sairaan innoissani!! ofc mitä muuta te odotitte? saan puhua koko viikon englantia jeejee!


16.5.2011 maanantai

kouluun normaalisti 8 ja sitten toiselta kuviksen tunnilta tein katoamistempun >:D lähdettiin kohti lentokenttää hakemaan vieraita. mä tiesin mun guestistani sen että sen nimi on eleonora, se ei saa facebookis mun viestejä jostain syystä, ja että se on 18 ja kihloissa. okeei kaikkee tarpeellista (ja nyt tekin tiedätte tän kaiken >.< ) vieraat otettiin kyytiin noin 30min odotuksen jälkeen (muistakaa olla ajoissa kentällä sitten!!!!) ja lähdettiin kotiin.

maanantaille ei ollu silleen mitään erikoisempaa ohjelmaa, koska vaikka italialaiset tuli sillon jo klo13 nii itävaltalaiset ja saksalaiset tuli vasta joskus klo 19 illalla. joten sitten muiden italialaisten hostien kanssa sovittiin että lähdetään keilaamaan! jejee

mentiin siis kylpylään keilaamaan. koska italialaiset puhuu aivan täydellistä englantia (kyllä, tämä oli sarkasmia) niin mulla oli vähän yksinäistä siinä, kun ne ei osaa sitä sitten yhtään. no okei. kyl mun guest, ele, ainakin osas ihan kivasti englantia, mutta kun siel oli sit niitä muita, jotka puhu vain ja ainoastaan italiaa niin tietenkin ne puhu sitten keskenään sitä. mä kommunikoin sen yhden pojan, nicolan, kanssa näin: whooo!! buonoo!!! sit viittomakieli peukku alas ja surullinen ilme, osottelua et kenen vuoro on ja laskettiin sormilla :''''D

keilaamisen jälkeen lähdettiin kotiin. mulla oli hoidossa :'''D kreetan guest, chiara, myös koska kreetta ei itse päässyt paikalle tuollon koska joku konsertti. niin kun oltiin viemässä chiaraa sinne konsertti paikalle, niin johan kreetta ja joonas guesteineen kutsuivat mut ja elen syömään kylpylään. ja eiku takas!

kylpylässä katteltii että oho täällä on meidän opettajat... JOO EI JÄÄDÄ TÄNNE! O_O minne me sit mennää? kello on jo aika paljo ei täs ny paljo mihinkää pääse enää :o mennäänkö pizzalle johki sit? joo ei mun kyyti lähti just pari minuuttia sitten x'D no jos odotetaan vähä aikaa, et noi opettajat lähtee? (minä olin sitä mieltä että: siinä voi mennä aika kauan...) okei otetaan pöytä sillee ettei ees vahingoks nähdä opettajia.

sit tilattiin ruokaa ja syötiin kivasti ja onneks telkkarista tuli just sillon siitä leijonien paluu helsinkiin juhlasta ohjelmaa, nii puhuttiin tietenkin jääkiekosta sitten. italialaiset ei tienny että suomi oli voittanu jääkiekon. ei niitä kiinnostanu. eikä ne tienny mitkä on euro viisut o.o ei niitä kiinnostanu (no mutta italia oli päässyt nyt vasta monen vuoden jälkeen sinne taas jeejee)

joonaksen guest, frederiko, oli hassu tyyppi. mä istuin sen vieres ja juteltii kaikkee hassua. kovin hyvin ei englantia, viel huonommin italiaa tai suomee, mut viittomakieli ja ilmeet toimi loistaasti :'''D ja osas frederiko sen verran suomee että laulo koko ajan mm. poika saunoooooo.......... ja ihanaa leijonat ihanaaaa joonas oli opettanu guestinsä hyvin >:D

sit ku ruoka oli syöty lähdettiin kotiin koska oli ollu aika pitkä päivä. italialaiset oli heränny klo 4 aamulla. onnee niille :'D ja kun oltiin lähdössä pihalle kattottiin et oho noi opettajat on tossa edelleen... (MÄ TIESIN!!)


17.5.2011 tiistai

tiistaina oli koulupäivä!!!!!! jeejee =.= nukutti. aamusta en muista juuri mitään muuta kun sen mitä oon ennenki sanonu kouluaamuistani. elelle: good morning!! did you sleep well? gooood, are you hungry? oh you ate already? ooookay... i go now eat and then i run from one room to another, cuz im bit hurry again......... näin meidän aamu. loistavuutta!

koulussa guestien piti seurata eka tunti, mutta koska mulla oli filosofiaa, heitin elen joonaksen ja frederikon kanssa samalle tunnille >:D oon aika juoni. no mut saapahan ainakin jutella siel jotai jolleki, joka ymmärtää jotain :) mutta kuitenkin ella toi oman guestinsä itävallasta meidän tunnille. mut koska meillä ei ollu opettajaa sillon nii me juteltiin sitten sen guestin, andreaksen kanssa aika lailla koko ajan. (se puhu hyvää englantia) paitsi sillon ku se teki esittelytilaisuuteen esitetlyn itävaltalaisesta koulujärjestelmästä.

tän tunnin jälkeen siis sinne esittelytilaisuuteen. siellä oli näytelmää, oli soittamista, oli esittelyitä kaikkien kyseisten maiden kouluista. mä olin esittelemäs suomee.. luin paperista ja jännitti niin sairaasti! ääni tärisi, en uskaltanu kattoo yleisöön etten ees vahingoks hukkaa paikkaa jossa menin, äänsin jotkut sanat ihan typerästi kun ääääääääh!!!! >.< ei enää tommosta. mut sit andreas joka oli tehny sen esittelyn siinä edellisellä tunnilla, nii voi jestas se oli hyvä! tarpeeks yksinkertanen ja kiva ja selitti hyvin ja oli rento ja äää olin kateellinen >:P

esittelyjutus meni suunnilleen 4h o.o mut sen jälkee mentii tekee pienemmissä ryhmissä sellasta työtä, että mitä kaikkee on nyt oppinu ja mitä kulttuurillisia eroja ja mitähän kaikkee viel....... onneks oli vasta eka päivä nii ei paljo oltu ehditty puhuu >.< tyhmät! :P mun ryhmässä oli hauskaa tietenkin koska siellä oli yks mun tosi hyvä kaveri joka on aika sairaan hauska :''''''D meil on aina ihan random jutut ja naurettiin paljo ja kyl mä välillä saatiin jotain ihan aikasekski x'D

sitten meidät käytiin kutsumassa opettajien huoneeseen vähän syömään >:D oli jotai pieniä leipiä mis oli vaihtoehtoisesti poroo tai lohta sit oli korvapuusteja tietenkin, karjalanpiirakoita, ja jotain semmosta :) syötiin siel sit jeejee ja kun oltiin syöty meidän piti mennä atk-luokkaan kirjttaan jotain introducion... se on.... ööhh.. joku esitteljuttu? miten toi käännetään x'D

kiva kun on koko viikon puhunu enlantia ja nii sitä tulee sit puhuttua ihan kaikille >:D loppuviikosta alko jo huomaan et hey how are you, how are you doing?? oh you are finnish yeah right.. should i speak finnish?.. joo siis niin moi.. <- iLIKE <3 tykkään oikeesti puhua englantia :3 jeejee

ja koska olen niin ahkera ja huolehtiva ihminen, en mennyt illalla ohjelmaan johon kaikki guestit ja hostit oli kutsuttu. ohjelmassa oli siis eräharjulla suomalaiseen luontoon tutustumista, syömistä, saunomista ja uimista. tästä en tiedä tän enempää koska ton saman ajan mä vietin musiikkiopiston teorian uusinta kokeessa =.= ja pääsin läpi!! ja sain viel 4!! whoooo!!! :33

sitten illalla-yöllä kotona ei sitten paljo muuta ku et hyvää yötä buono notte~

18.5.2011 keskiviikko

klo 8.15 koululle ja bussiin ja kohti tampere cityä! :'D ensiks kaupunki kierros tampereella. aluks me mietittii että mitähän nähtävyyksiä muka tampereella vois esitellä? ei mitään? mut kierros lähti niin että esiteltii tietenkin finlaysonin alue ja se kirkko siitä vierestä mis tien toisella puolella oli aidalla paljo hanskoja >:D esittelyssä kuultiin noin 26 kertaa 'that red block building'.

meille esiteltiin myös pispalan harju. se tuulinen paikka korkeella kahden järven välissä ja zomg peruukki meinas lähtee ku tuuli niin paljo. se kohta mis me siel oltiin näytti siltä, että jos siitä reunalta astuu alas nii putoo noin 10 metriä, mut sit ku astu askeleen eteenpäin, huomas et oho tähän on ihan loiva mäki tässä x''''''D just sillon tunsin oloni tosi urheeks X'D

seuraavaks kun jo kuviteltiin että päästäis syömää nii ei tietenkää vaa meidän piti mennä sitten käymään viel ylen studiolla.. päästiin tutustumaan uutisten tekemiseen ja jotain en tainnu kuunnella ihan nii tarkasti... tuntuu vähä siltä x'D ku ei tuu mitää enää mielee mitä ois kerrottu. sit meidän vieraita haastateltiin uutisiin ja mun piti liittää se linkki mutten ny tietenkää sit enää löydä sitä täältä >.<  ja linkki on tässä :'D

look at them!! looking real eh?
tämän jälkeen pääsimme vihdoin syömään!! noin kaikki vieraat halus mennä koskikeskuksen manhattanille syömään x'D hupsis.. vietiin sieltä aika paljo tilaa :'D osa kyl halus käydä kattoo suomalaista mäkkiä :'D ruoan ahmimisen jälkeen lähdimme vähän kiertelemään kauppoja. meidän guestit halus lähinnä ostella tuliaisia perheellee ja poikaystävilleen niin vietiin ne ekana itse asias aika monen kaupan jälkee nä vasta päästi mut viemää heidät sinne.... pentikkii siis :'D ja sieltä löyty kivasti kaikille jotain :3

paitsi poikaystäville! o.o kovin mielellään ois halunnu viedä poropehmolelua poikaystävälleen ja käytiin sitten the suomi shopissa eiku se on...... joku joulukoristekauppa siel. pehmoleluja löyty, mut oli sit liian pieniä D:< ja sitten koko loppuaika juostiin kauppoja läpi että löytyiskö mistään mitään kivaa käsikorua poikaystävälle. ja kerron teille että italialaiset kävelee hitaasti mä en tajua miten ne ikinä ehtii mihinkään ajoissa sillä vauhdilla o.o


shoppailun jälkeen vielä yle tv 2 studiovierailu. jeejee päästiin kattoo mitä kaikkee pitää tehä kun tehdään studiolla tv ohjelmia. se maskeeraushuone oli aivan ihana. mä oisin voinu jäädä sinne korjailee omia meikkejäni x'D seuraavana oli vuorossa peruukkihuone >:D seki oli hauska :'D sit tutustuttiin kaikkiin miksaus ja lavaste juttuihin ja miten lavaste kakut näyttää nii aidoilta vaikka ne on pelkkää muovia O_O ne oikeesti oli tosi oikeen näkösiä!! O_O ihan läheltäki katottuna!! O_O

ja kaiken tämän jälkeen pääsimme vihdoin kotiin!! kaalimaahan saavuimme noin 7 eli emme ihan ehtiny kattoo meistä kuvattuja uutisia >:D mut kumminkin nopeesti laittauduimme jne ja lähdimme kohti iltaparty!!
look at them!! looking real eh?

ja matka sinne....... me eksyttiin noin 4 kertaa. itse asiassa aikalailla ehkä vähän enemmän... ja meillä oli hirvee luontohetki siinä myös x'D eka me mentiin ihan kivasti autolla siel ja oi että ku se järvi maisema oli niin kaunis nii eka pysähdyttii katteleen sitä. sen jälkee mentiin poroaitauksen ohi ja niitäkin piti käydä kuvaamassa! onhan se osa suomalaista perusluontoo kaikille ulkomaalasille. kolmantena ku mentiin siel metsäteillä nähtiin montamonta joutsenta ja kurki.

kun oltiin eksytty 3 kertaa niin viimesellä kerralla ku käännyttii takasipäi ele sano nähneensä ehkä kaks hirvee. ellan guest, andreas, sekos ihan täysin. ainoo asia mitä se on odottanu tosi paljon suomessa ollessa on et se näkis hirven! ja kun useimmat suomalaisetkaan ei nää niitä kovin usein nii johan se oli taivaissa ku se näki tän 5päivän reissunsa aikana kaks hirvee!!

me oltiin ihan hiljaa ja avattiin ikkuna. kaks hirvee tuijotti meitä 20m päästä. andreas kuiskas että voisinko mä ottaa kuvan kun mun ikkuna on auki. mä räpsin kuvia toivoen että ainakin yksi niistä onnistuisi. me tuijotettiin niitä hirviä takas. ne näytti vähän siltä kuin ne aikois lähtee meitä päin. niiden lihakset oli ihan jännittyneitä, kun ne ei tienny mitä tapahtu. kun oltiin siinä lähemmäs 10min istuttu ihmettelemäs niitä luovuttiin viimein tuosta hetkestä ja jatkettiin matkaa rikkoen se tunnelma..

ja viimein juhlissa!!! normaalisti menis noin puoli tuntia autolla meillä meni vähä päälle tunti X'D oho. hyvä me ja meidän suuntavaisto!!!! sitten siellä iltaan ja yöhön partyparty. oli viimenen ilta et kaikki oli koos nii pitihän sitä vähän juhlia >:D ja sitten partyista ei sen enempää julkisesti :''''''D sen voin sanoo et 3 päästiin kotii nukkuu.. :'D


19.5.2011 torstai

normaalisti kouluun taas kivasti aamusta. tokalla tunnilla piti olla pesistä, mutta koska oli niin ihana sää (satoi ja tuuli) me saatiin mennä sisälle lusmuaan >:D ja loppupäivä oltiin normaalisti tunneilla. koska mun äikän tunnit oli kuolettavan tylsiä heitin elen taas joonaksen ja frederikon kanssa jonneki :'D sen jälkeen mulla oli yks hyppy jonka aikana mentiin käymään ele, minä, kreetta, chiara, frederiko mimmissä kahvilla :3 semmonen oikein suloinen pieni kahvila koulun lähellä. ja sovittiin, että kreetta ottaa nämä kaikki vieraat tästä ja vie heidät kaupoille kun outi menee takasin kouluun kaheks tunniks :P

sitten kun mun koulu oli loppunu lähdin kävelee kotiin ja kreetta soitti että nämä vieraat mielellään jäisivät kreetan luo, koska he olivat kumminkin menossa illalla viettämään aikaa jonnekin kun outi pysy kotona ja luki matikan kokeeseen >.< joten sopihan se mulle. ilmeisesti he kävivät mm kylpylässä ostamassa sen poropehmolelun, denizissä syömässä, ja kattomassa leffaa jonkun luona. mun ilta suju loistavasti matikankirjan kanssa!!


20.5.2011 perjantai

aamulla heti ekana kun heräsin mun piti soittaa kaverille ja toivottaa sille hyvää synttäriä!! mun piti herättää se nii et se ois ihan diudau eikä tajuis mitää, mut must tuntuu et taisin ite olla siltiki vaa väsyneempi x'D oho hupsis.

perjantaina ei ehtiny paljo mitään enää tapahtuu. eka tunti koulussa ja sitten piti saattaa mun lapsi (selvennys, guest; "outi missä sun lapsi on?" tarkoittaen eleä) autolle ja hyvästellä se. yhyyyyyyy nyt mä joudun lähtee pois käytävältä nukkumasta (ele oli majotettu mun huoneeseen) ja nyt meillä on ihan hiljasta, enkä saa puhua enää englantia (eiku oho puhuin sitä silti kaikkien kans X'D ) ja nyt pitää sanoo heihei :'3 oli kivaa :3


part two.

oho tulipa pitkästi tekstiä..

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti