8.5.2014

Äidinkieli on rakas äiti

Islanti on mun mielestä aivan uskomattoman hieno ja kaunis maa. Mä en oo ikinä ennen ollu missään maassa, joka sais mut tunteen näin: rakkautta ensisilmäyksellä :''''''''''''''''D Mun mielestä vuoret on tosi kauniita ja upeita ja ihkuja. Välillä kun katton pihalle ikkunasta ja nään vuoren kohoavan suoraan silmien edessä, en voi ku ajatella, kuinka onnekas oonkaan, että pääsin juuri tänne :) Mulla ei oo tullu ikävä Suomee - ainakaan vielä. Onhan se outoo, että täällä ei oo puita tai jäniksiä, mutta en mä varsinaisesti niitä asioita kaipaa. Ainoo asia mitä välillä kaipaan, on äidinkieli.

Oon istunu tänään ehkä kolme tuntia koneella opettelemassa islantia mun islantinettikouluprofiilissa. Yritin sanoo islanniks jonkinlaista lausetta kuten "Mä uskon, että asia on niin ja näin." Yritin kääntää hommaa islanniks eikä oikeen onnistunu. Yritin sanoa myöskin englnniks, muttei uskoa taipunu oikeen siihenkään. I think that issue is like that. Mutta ei uskoa tossa merkityksessä oo kuitenkaan ihan ajatella. Enemmänkin uskoa vois olla luulla. Mutta ei ihan luullakaan. Ja kaikki noista kolmesta käänneittäis think. Tiän, että tämä on ihan minimaalinen esimerkki, ja varmasti joku englanninkielentaitaja sais käännettyä homman kieliopillisesti oikein ja sais ajatuksen perille muillakin kielillä, mutta mut tämä(kin) lause herätti pohtimaan suomen kieltä.

Eilen opettelin konjunktioita. En, aftur, eða, ef...  "Haluaako hän kahvia vai teetä?" "Hän halusi kahvia tai teetä." Muilla kielillä pelkkä or. Tai eða. Voi niitä raukkoja, jotka joskus yrittää kääntää jotain tollasia lauseita suomeks ja pohtia turhautuneesti, että mistä sen nyt muka sit tietää tuleeko vai vai tai.

Islannin kielen sanat taipuu myös - vähäsen. Substantiivit taipuu 4 luokassa, verbit persoonissa ja adjektiivit sukupuolen mukaan. Pikaisesti mun päässä kävi ajatus "että voi olla hankalaa, 4 erilaista substantiivin päätettä!!", mutta sitten muistin suomen kielen nominatiivin, genetiivin, akkusatiivin, partitiivin, essiivin, translatiivin, inessiivin, elatiivin, illatiivin, adessiivin, ablatiivin, allatiivin, abessiivin, komitatiivin ja instruktiivin. Eikä enää tuntunu niin pahalta opetella islannin nominatiiviä, akkusatiivia, datiivia ja genetiiviä.

Kyllä on hienoo olla suomalainen ja suomenkielinen. Kyllä suomi on hieno kieli!
Tänään illalla on euroviisujen semifinaalin toinen osa. Islanti pääsi jatkoon toissapäivänä, pitää kattoo miten Suomen käy tänään ;)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti